Av Fredrik Jensen legitimerad naprapat i Lund

Pågående artikel senast uppdaterad 20161128

Del 1 (Obs del 2 är ännu inte klar)

Varför har jag ont i ryggen?

Om du har ont i ryggen eller annan kroppssmärta har du säkert undrat varför många gånger. Du är inte ensam! Ungefär 80 % av alla människor kommer att ha ont i ryggen under sin livstid. I alla fall om vi pratar om oss så kallade "moderna människor". Den första gången har du kanske bara sträckt dig eller fått en bristning och då går problemet oftast över inom några veckor och efter 6 veckor är de flesta symptom fria igen. Men har du en gång haft ont i ryggen är det fem gånger vanligare att du kommer att få ont i ryggen igen.
Varför är det så vanligt med ryggvärk i det moderna samhället? Det är en bra fråga.

Moderna ryggar far illa
Våra kroppar mår inte bra av att ha kommit i kläm mellan civilisationens utveckling och att vi som människor inte har hunnit med att förändras. Idag är det alldeles för många som låter sina kroppar förfalla och låter kroppen sjunka ihop i positioner som den inte är gjord för att klara av mer än under en begränsad tid.
Om vi tar den finurliga stolen. Stolen är en uppfinning som förmodligen har lett till den största förslappning som vi har upplevt. När vi sätter oss ner känns det bra. I alla fall för en stund. Men stolen gör att vi inte rör oss naturligt och handen på hjärtat, låter du inte ryggen sjunka ihop så att svanken försvinner?
Tittar vi på andra kulturer som inte är lika ”utvecklade” kommer du att se att dem står upp eller sitter på huk. De sitter inte på stolar. Att stå och sitta på huk är naturliga rörelser som är bra för oss och medför flera positiva saker. Att ofta gå ner och sätta sig på huk gör att vi bevarar styrkan i benen och förhindrar att vi blir svagare och svagare vilket i sin tur medför att vi kommer att få svårt att gå. Och vad gör vi då? Jo, vi sitter ännu mer!


Nu menar jag inte att det är stolen i sig själv som orsakar våra problem utan det är hur vi använder stolen. Vi använder stolen fel och förslappar våra kroppar, med små men effektiva medel kommer jag att visa dig hur du klarar av att återfå kontrollen över din kropp och hur du skall använda kroppen effektivare – så som den är byggd för att fungera!
Om du slår ihop alla timmar på dagen som du befinner dig i sittande eller halvliggande ställning hur många timmar kommer du upp i? Har du lagt ihop timmarna ännu?
Även om du inte har ett kontorsjobb är det många timmar vi tillbringar med att äta frukost, sitta i bilen till jobbet, vi sitter och äter middag och vi sitter och tittar på TV mer eller mindre alla kvällar i veckan. Under de senaste hundra åren har civilisationen ändrats och nu krävs det ingen ansträngning för att skaffa mat. Det är bara att sätta sig i bilen och köra till affären och handla. Tänker vi på att evolutionen tar mycket lång tid och i det perspektivet är 10.000 år inte speciellt lång tid, kanske du förstår att kroppen fysiskt inte har hunnit med att förändras.


Tänk hur annorlunda vi lever mot våra förfäder. Jägare- och samlarfolk tillbringar ungefär två tredjedelar av sin vakna tid på fot med att jaga, samla mat, tillverka föremål och faktiskt en del lek. Den sista tredjedelen gick åt att sova och vila, vilket blir 8 timmar. Den tiden de är uppe bevaras styrkan och den naturliga rörelsen av att vi rörde oss. Tittar vi nu på oss moderna människor tillbringar vi 8 timmar, i bästa fall, med att vara uppe och röra oss, 8 timmar sover vi och 8 timmar sitter vi. Vi tillbringar 16 timmar med att inte röra oss, vilket är tvärtemot hur jägare- och samlarfolket har det. Nu förstår du kanske också att även om du tränar 3 timmar i veckan kommer du inte att vara nära hur mycket du naturligt borde röra dig. Studier visar att snittmänniskan i västvärlden nu sitter över 11 timmar varje dag.


Vår kroppshållning förändras av hur vi använder kroppen. Vi sitter hopsjunkna vid matbordet och sedan hopsjunkna i bilen. På jobbet sitter vi hopsjunkna framför datorn eller så står vi böjda över något och jobbar en längre tid.


Tror du att ryggen kommer att ändra form om du sjunker ihop under en längre tid?

Det kan du ge dig på! Jag träffar ofta patienter som säger att det nog är ärftligt för deras pappa eller mamma eller båda är kutryggiga. Men det hävdar jag är en funktion av att de sjunker ihop. Kotorna kommer att deformeras och ändra form och bli mer kilformade. Du har även diskar i ryggen som blir mindre med åren och som i sig själv ger en större kutryggighet. Men de är inte nära att orsaka den puckelryggsepidemi som ständigt pågår på våra gator och torg. Du känner garanterat någon som har haft tandställning och kanske har du haft det själv. Hur tror du att tänderna kan flyttas? Jo, benet utsätts för belastning och kommer att ”flytta” sig ur vägen för tanden. På andra sidan nybildas det ben så att luckan täpps till. Samma funktion får du om den främre delen av ryggen komprimeras. Kotan kommer att tryckas ihop och bli mer kilformig. Grattis nu är du på väg att bli puckelryggig! Men du kan förhindra denna utveckling och i många fall vända tillbaka till en bättre form på din rygg och din rygghälsa.

Vår ständiga fiende – gravitationen


För att du skall förstå lösningen till dina ryggproblem måste du förstå att gravitationen är något som vi ständigt måste kämpa mot. Gravitationen håller oss på jorden men drar samtidigt i oss och vi måste med våra muskler och ben hålla emot så vi inte ligger platt på marken. Naturligt har människan rört sig tillräckligt för att vi skall minimera gravitationens påverkan. Det gör vi genom att vara uppe och röra på oss så att våra muskler och leder håller sig starka och friska.


Människan har vissa basala behov. Nej, det är inte det senaste TV-spelet, eller att köpa den senaste bilen!

Det jag pratar om är att om vi är törstiga eller hungriga måste vi ha dryck och mat. Det är ett primärt behov. Är det kalt måste vi ha skydd från kylan. Är det för varmt måste kroppen kylas av. Lust dämpas inte förrän vi har fått en sexuell tillfredsställelse. Eller så dämpar vi lusten med att istället äta en påse chips. Människans basala behov är egentligen ganska små. Men vi måste jobba så att vi kan gå och köpa maten som någon annan med maskinernas hjälp har tillverkat. Vi måste ha pengar så vi kan köpa det senaste modet. Vi bara måste köpa det senaste dataspelet osv. Men det är inget som gör att vår kropp får det kroppen naturligt behöver.


Att bekämpa gravitationen är något som vi ständigt måste göra.

När vi var mindre och lättare var det lättare att röra sig och de flesta är mer starka i förhållande till sin vikt om vi är mindre. En lättviktare i tyngdlyftning lyfter tyngre vikter relativt sin vikt i förhållande till en tungviktare, även om tungviktaren totalt sett lyfter tyngre vikter. När vi var små sprang vi mer naturligt omkring och lekte med kompisar istället för att sitta still. Men idag har våra barn fått konkurrens att röra sig med dataspel, TV dygnet runt, internet etc. De leker genom att sitta still!
Tidigare behövde människan inte tänka på gravitationen då vi rörde oss tillräckligt för att gravitationen inte skulle vara ett problem.


Men idag är det annorlunda.


• Varför skall vi gå till affären när det bara tar två minuter att köra dit?
• Varför skall vi gå i trappor när det finns en hiss?
• Varför skall vi parkera i utkanten av stan? Det är ju bara att sitta kvar i bilen och cirkulera en halvtimme så blir det till sist en plats ledig!
• Varför skall jag själv spela fotboll när jag kan se det på TV?
• Varför skall jag stå upp när det finns en stol?

För de flesta av oss tänker vi på träning som om det är något som vi gör i speciella tillfällen någon till några gånger i veckan och då är vi klädda på ett speciellt sätt. Jag skall inte låtsas, jag är själv en av dem! Men jag försöker att aktivera mig mer och göra det på ett naturligt sätt. Bara genom att röra din kropp på ett naturligt sätt kommer du att märka en stor skillnad och det kommer att ske en förändring av din kropp med automatik.


Hur bekämpar vi gravitationen?

För det första behöver du se till att din rumpa inte ständigt har kontakt med en stol, soffa eller liknande. Nästa steg är att skaffa dig en dynamisk och naturlig kroppshållning. Som, om jag får säga det, är mycket vackrare att titta på.

Fortsättning kommer...