EPTE eller EPI vad är det?

EPTE (Percutaneous Electrolysis Therapy) och EPI (Electrolysis Percutaneus Intratissue) är två tekniker som bygger på samma princip. Ursprunget kommer från den spanske fysioterapeuten José Manuel Sánchez Ibánez. Han såg under OS-92 att alla aktiva som han undersökte hade kroniska senbesvär. Normalt behandlades detta med antiinflammatorisk medicin. Vilket visat sig felaktigt då forskningen visat att det istället beror på att det är för lite inflammation. Det medför att kroppens egna läkande mekanismer ej aktiveras tillräckligt. Senproblem är orsakade av nedbrytningsprocesser i senan som ej läker. Det är inflammationsprocessen som aktiverar denna läkning. Genom att skapa en kontrollerad inflammationsprocess läker de kroniska skadorna.

José Manuel Sánchez Ibánez utvecklade metoden EPI. EPTE är en senare metod och kommer från ett konkurrerande företag. Den stora skillnaden att med EPTE används ej lika mycket ström, vilket patienterna upplever som mindre smärtsamt. Resultatmässigt är det ingen skillnad.

Vad är EPTE?
EPTE är en teknik där en tunn nål förs in i behandlingsområdet. För att se att det är rätt plats som behandlas sker detta med hjälp av ultraljudsdiagnostik. Vi kan då se att nålen är på rätt plats vilket gör att behandlingen blir så effektiv som möjligt. Det är likström i nålen vilket drar till sig positiva joner i det drabbade området. Det leder till att det bli en basisk miljö, vilket är bra för läkningen. Men det skapas också en kontrollerad inflammationsprocess och det är nödvändigt för att en läkning skall kunna ske.

Gör det ont?
I de flesta fall gör det ont. Men inte så ont att man inte står ut. Allt från ett lätt obehag till måttlig smärta är vanligt. Själva nålsticket gör knappt ont alls.

Vad behandlas med EPTE?
Det går att använda EPTE vid båda akuta och kroniska skador/problem. Det är inte bara senor som behandlas utan även muskler och ledband. Hälsporre och olika senproblem som hälsena, knäskålssenan och senan uppe i axeln (m. supraspinatus sena) är vanliga problem som behandlas med EPTE. Tennisarmbåge samt andra problem som t.ex. ”gubbvad ”och axelproblem. Det finns ett stort användningsområde för denna behandlingsteknik.

Hur ofta sker behandling?
Det vanligaste är en behandlingsserie på 3-6 behandlingar med 5-10 dagar mellan behandlingarna. Vid kroniska problem kan antalet behandlingar behöva utökas. Vanligen sträcks då tiden ut mellan de senare behandlingarna.

Vad gör kan jag göra efter behandlingen?
Det är normalt att bli öm i en till några dagar efter behandlingen. Aktiv vila är bra, vilket innebär att du tränar andra kroppsdelar än den som har blivit behandlad. Behandlingen bör också kompletteras med excentrisk styrketräning. Excentrisk träning är den del av en rörelse där du bromsar rörelsen. Ta t.ex. en tåhävning. Den excentriska fasen är när du sjunker ner med hälen. Det kallas också den negativa fasen.
Har du fått behandlat hälsenan ska du inte ut och springa under de närmsta dagarna. Har du haft långvariga problem kan det vara så att det behövs flera veckors aktiv vila innan den drabbade kroppsdelen kan tränas som vanligt.

Pris

För närvarande kostar en behandling med EPTE 900 kr/lokalisation (t.ex. en hälsena är en lokalisation två hälsenor är två lokalisationer). Att det är dyrare än annan behandling är pga att vi använder dyr teknik som ultraljudsdiagnostik för att lokalisera det rätta området.

När bör man ej behandla - kontraindikationer

• Pacemaker (benen och höften är inga problem)
  • Blodförtunnande läkemedel
  • Vid och kring proteser eller liknande av metall
  • Graviditet (att behandla en hälsena, hälsporre eller tex tennisarm är inga problem)
  • Cancer
  • Blodpropp
  • Hudåkommor som t.ex. psoriasis, i området som skall behandlas
  • Nedsatt känsel i området som skall behandlas
  • Pågående kortisonbehandling
  • Lymfödem i behandlingsområdet.
  • Bakterieinfektion i området som skall behandlas.
  • Hjärtsjukdom

Bokar tid gör du i Onlinebokningen se länken här ovan.

Fredrik Jensen
Legitimerad naprapat