Dry-needling och behandling av hälsporre:

En relativt nyligen publicerad meta-analys av Dry-needling och dess effekt kom sommaren 2017.

Meta-analys publicerad på Medline, tryck här för att läsa studien.

"The aim of this meta-analysis was to assess the effects of MTrP needling in the treatment of patients with plantar heel pain. The pooled estimates of all seven included trials using a random-effects model showed that MTrP needling significantly reduced the VAS score and was associated with a similar success rate for pain compared with control. Moreover, the improvements of pain relief were maintained throughout the 12-month follow-up, which indicated that this treatment offered long-term effectiveness. The incidence of adverse events was comparable between MTrP needling and control groups."

Slutsatsen är att det både finns en kortsiktig vinst och ett långvarigt resultat vid behandling med Dry-needling.

PRP

av legitimerad naprapat Fredrik Jensen (uppdaterad 2020-11-11)

Hjälp för artros? Läs här under.

Vad är PRP?

PRP står för Platelet Rich Plasma och utvinns från ditt eget blod. Det innebär att det ej är ett läkemedel. Det är din kropps egna tillväxtfaktorer som används, inget konstgjort medel. Det gör att det ej heller blir några allergiska reaktioner, vilket kan ske med läkemedel.

PRP kallas även Autologous Blood eller Autologous Conditioned Plasma (ACP).

PRP aktiverar kroppens egna naturliga läkande egenskaper, för att reparera skadad vävnad som muskler, senor och ligament. I laboratorier har det visats att också broskvävnad kan återbildas. Dock har det av naturliga skäl varit svårt att påvisa på levande personer. I en laboratoriemiljö kan försöksdjur användas där dessa sedan avlivas och ledbrosket kan studeras. Då har forskarna sett att även ledbrosk kan återskapas. När det gäller människor är det inget som kan undersökas på detta sätt. Vi kan inte ta ihjäl människor för att titta i leden och vi kan inte heller göra artroskopi, för det kommer i sin tur att accelerera artrosen. Däremot användes MRT för att försöka se en ökning av ledbrosket men det är en teknik som ej är tillräckligt känslig, för att upptäcka små förändringar.

EPTE eller EPI vad är det?

EPTE EPI

EPTE (Percutaneous Electrolysis Therapy) och EPI (Electrolysis Percutaneus Intratissue) är två tekniker som bygger på samma princip. Ursprunget kommer från den spanske fysioterapeuten José Manuel Sánchez Ibánez. Han såg under OS-92 att alla aktiva som han undersökte hade kroniska senbesvär. Normalt behandlades detta med antiinflammatorisk medicin. Vilket visat sig felaktigt då forskningen visat att det istället beror på att det är för lite inflammation. Det medför att kroppens egna läkande mekanismer ej aktiveras tillräckligt. Senproblem är orsakade av nedbrytningsprocesser i senan som ej läker. Det är inflammationsprocessen som aktiverar denna läkning. Genom att skapa en kontrollerad inflammationsprocess läker de kroniska skadorna.

José Manuel Sánchez Ibánez utvecklade metoden EPI. EPTE är en senare metod och kommer från ett konkurrerande företag. Den stora skillnaden att med EPTE används ej lika mycket ström, vilket patienterna upplever som mindre smärtsamt. Resultatmässigt är det ingen skillnad.

Av Fredrik Jensen legitimerad naprapat i Lund

Pågående artikel, uppdaterad 20201127

Frusen skuldra, frusen axel, adhesiv kapsulit, capsulitis adhesiva och frozen shoulder är alla namn för samma smärttillstånd.

Du som patient känner att det gör ont i skuldran och att rörelsen är begränsad, och det gäller både en aktiv rörelse eller om någon annan skapar rörelse i din led, s.k. passiv rörelse.

Det är vanligen endast den ena skuldran som drabbas.

Hur denna åkomma uppkommer är ofta okänt och klassas då som icke traumatisk frusen skuldra. Har det varit något våld inblandat? Eller någon annan slags trauma? Eller kanske en överbelastning? Eller kanske även efter att ha legat konstigt på natten, då kallar det traumatisk frusen skuldra.