Hyaluronsyrainjektioner för knäartros

smärta artros i knäleden

Många människor lider av artrosförändringar (vilket är normala åldersrelaterade slitageförändringar) i knäet. Detta kan leda till svaghetskänsla och speciellt för personer som är sugna på att träna kan detta förhindra dem från att delta i aktiviteter. Det kan vara aktiviteter som att gå, jogga, spela tennis. Förutom att påverka en hel rad hobbyer och aktiviteter kan artros i knäna avsevärt störa det normala dagliga livet och livskvaliteten.

Varför ha en hyaluronsyrainjektion framför en kortisoninjektion?

Hyaluronsyra även känt som tuppkam kan vara bra för många patienter av en rad olika skäl. Vissa patienter kan inte få kortisoninjektioner av medicinska skäl. En del patienter får endast en kortvarig lindring av kortisoninjektioner. Dessutom finns det en gräns för antalet kortisoninjektioner som en patient kan få (vi rekommenderar normalt inte mer än tre injektioner per år i samma led), annars kan steroidinjektionen så småningom orsaka en skadlig effekt på mjukvävnaden och leden.

Därför rekommenderar vi inte kortisoninjektioner utan använder hyaluronsyra eller PRP vilka inte riskerar att bryta ner leden eller andra vävnader.

Hyaluronsyra är ett alternativ och kan vara en gångbar lösning för att minska smärtan och öka funktionen i knät, speciellt för patienter som är aktiva. De fungerar på ett helt annat sätt än kortisoninjektioner genom att de hjälper till att fylla på och ge näring åt leden (steroider fungerar eftersom de är potenta antiinflammatoriska medel). Det finns vissa bevis för att hyaluronsyra till och med kan bromsa utvecklingen av artros (nötning av leden) som en del av ett övergripande behandlingsprogram inklusive styrketräning, viktkontroll och aktivitetsmodifiering.

Hur fungerar hyaluronsyrainjektioner?

Hyaluronsyra är baserad på en naturligt förekommande substans i alla kroppens leder. Detta ämne hjälper till att ge näring till leden. Det finns en antydan om att det kan ge någon form av dämpande effekt inuti leden och det verkar också ha någon form av direkt smärtlindrande effekt i vävnaden, möjligen genom en blockad av nervändar, som annars skadligt stimuleras. Du kan läsa mer om effekterna här.

Vem är hyaluronsyrainjektioner mest lämpliga för?

Vi kan erbjuda hyaluronsyrainjektioner för många olika patienter. Vissa patienter är ganska unga och aktiva men som upplever tidig artros smärta genom upprepad smärtsamma aktivitet som jogging. Vi använder det också för patienter med ganska betydande nivåer av artros men som vill förbli aktiva och är angelägna om att förlänga ledens funktion på bästa möjliga sätt så länge som möjligt. Vissa patienter väljer hyaluronsyra på grund av medicinska eller andra skäl att de inte kan ha kortisoninjektioner eller ledprotesoperationer. Det finns emellertid också många som ej vill ha kortisoninjektioner utan i stället vill ha injektioner som kan stärka leden, som hyaluronsyra och PRP.

Hur vet jag om hyaluronsyrainjektion är lämplig för mig?

Detta kan diskuteras med legitimerad naprapat Fredrik Jensen genom ett normalt besök som du bokar i tidbokningen. Du är också mycket välkommen att kontakta Fredrik på fredrik@ryggochidrottskliniken.se.

Vad tar vi betalt?

Vi har olika sorters hyaluronsyra och priserna hittar du här.

Alla injektioner utförs under ultraljudsvägledning och ingår i priset.

Vetenskapliga artiklar

• Bannuru, R.R., Natov, N.S., Dasi, U.R., Schmid, C.H. and McAlindon, T.E., 2011. Therapeutic trajectory following intra-articular hyaluronic acid injection in knee osteoarthritis–meta-analysis. Osteoarthritis and cartilage, 19(6), pp.611-619.
  • Bannuru, R.R., Natov, N.S., Obadan, I.E., Price, L.L., Schmid, C.H. and McAlindon, T.E., 2009. Therapeutic trajectory of hyaluronic acid versus corticosteroids in the treatment of knee osteoarthritis: A systematic review and meta‐analysis. Arthritis Care & Research, 61(12), pp.1704-1711.
  • Colen, S., van den Bekerom, M.P., Mulier, M. and Haverkamp, D., 2012. Hyaluronic acid in the treatment of knee osteoarthritis. BioDrugs, 26(4), pp.257-268.
  • Huskisson, E.C. and Donnelly, S., 1999. Hyaluronic acid in the treatment of osteoarthritis of the knee. Rheumatology (Oxford, England), 38(7), pp.602-607.
  • Wen, D.Y., 2000. Intra-articular hyaluronic acid injections for knee osteoarthritis. American family physician, 62(3).