Vad är bursit?

Av legitimerad naprapat Fredrik Jensen

Bursit kallas också slemsäcksinflammation.

Bursit är ett smärtsamt tillstånd som påverkar de små, vätskefyllda säckarna (bursa) som minskar friktionen mellan ben, senorna och musklerna runt dina leder.

Bursit är en inflammation i slemsäcken som oftast orsakas av att leder utför frekventa och repetitiva rörelser, vilket särskilt drabbar höftleden.

Vad orsakar bursit i höften?

Bursit i höften kan orsakas av:

• Repetitiva rörelser (t.ex. springa upp och ner för kullar eller trappor).
  • Muskelsvaghet
  • Felaktig hållning
  • Direkt trauma (slag eller fall på sidan av höften).
  • Benlängsskillnad
  • Operation eller byte av höftled
  • Benutskott (osteofyter) i höften
  • Infektion
  • Sjukdomar som reumatoid artrit, gikt, psoriasis eller sköldkörtelsjukdomar.
  • Muskler eller senor i höftområdet som gnider mot slemsäcken och orsakar irritation.

Vilka är symptomen på bursit i höften?

Det främsta symtomet på bursit är smärta. Om du lider av detta tillstånd kommer du troligen att känna smärta i höften och kan uppleva följande tillstånd:

• Smärta på utsidan av höften, låret, skinkan eller på utsidan av benet.
  • Smärta när du trycker på höftens utsida med fingrarna.
  • Smärta när du ligger på den drabbade höften
  • Smärta när du går uppför trappor
  • Smärta som förvärras när man reser sig upp från sittande, till exempel från en låg stol eller bilstol.
  • Smärta när man går eller springer
  • Smärta när man lyfter upp benet åt sidan
  • Smärta när man sitter med benen korsade

Hur kan PRP-terapi hjälpa dig när du lider av slemsäcksinflammation – bursit?

Kronisk höftbursit är ett vanligt men svårt tillstånd att behandla framgångsrikt.

En studie, ”Platelet-Rich Plasma (PRP) More Effective than Cortisone for Severe Chronic Hip Bursitis”, presenterades vid årsmötet 2014 för American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS). I studien jämfördes resultaten av PRP- och kortisoninjektioner hos patienter med svår kronisk bursit i höften och resultaten var att PRP-injektioner är betydligt mer effektiva och hållbara än kortisoninjektioner för behandling av svår kronisk bursit i höften.

En annan systematisk litteraturstudie publicerad 2018 visade att vid PRP-behandling av bursit;

• Observerades en förbättring under de första tre månaderna efter injektionen”.
  • Signifikant förbättring noterades också när patienterna följdes upp till 12 månader efter behandlingen”.
  • Vi kan tryggt anta att PRP-injektioner har gynnsamma och långvariga effekter vid behandling av bursit.

Här undersöktes ej något resultat efter 12 månader. Det betyder att patienterna mycket väl kan ha varit permanent bra.

2022 publicerades en systematisk genomgång och meta-analys av RCT studier (Randomized Control Studies, anses som de bästa vetenskapliga studierna). Här undersöktes effekten av kortisoninjektioner och om dessa var bättre än andra behandlingar.

Resultatet av denna genomgång av kortisoninjektioner var:

• Denna genomgång tyder på att kortisoninjektioner kan vara överlägsen vanlig vård och ”vänta och se behandling”, ESWT (stötvåg), men kanske inte är överlägsen träning, PRP, dry needling och placeboinjektion när det gäller kortsiktig förbättring av smärta eller funktion.
  • När det gäller förbättring av smärta eller funktion på medellång sikt kan kortisoninjektion vara bättre än vanlig vård och ”vänta och se behandling”, men kanske inte bättre än PRP.
  • När det gäller långsiktig förbättring av smärta eller funktion kan CSI vara sämre än PRP och ESWT, men kan vara bättre än sedvanlig vård och ”vänta och se” efter 12 månader.

Kortisoninjektioner är bättre än att bara vänta men PRP verkar vara bättre och skadar inte kroppen. Stötvågsbehandling är också ett alternativ men effekten kommer inte på kortsikt.

PRP Platelete-Rich-Plasma injektion för behandling av bursit

På Rygg & Idrottskliniken använder legitimerad naprapat Fredrik Jensen ultraljudsguidade injektioner med Platelet Rich Plasma (PRP) för höftbursit och alla typer av bursit.

PRP-injektioner är ett säkert och effektivt alternativ för att lindra smärta och inflammation. Det kan hjälpa till att åtgärda skador som inte svarar på traditionell terapi.

Vi erbjuder även andra injektions alternativ som:

Kortison eller Ketorolac är lämpligt om du vill ha en snabb smärtlindring, du kanske skall iväg och åka skidor, klättra i bergen eller kanske bara skall ut på en promenad, och vill ha snabb hjälp.

För långsiktig hjälp föredrar vi PRP ensamt eller i kombination med hyaluronsyra. Det har inga negativa nedbrytande effekter på kroppen och vår effarenhet har varit att patienterna är mycket nöjda med resultatet.