Av legitimerad naprapat Fredrik Jensen

Artros är något som drabbar en stor del av befolkningen. Men trots att det är många som får artros, är det långt ifrån alla som får ont av detta tillstånd. Om vi tittar på USA är det 1 av 4 vuxna som har fått diagnosticerade artroser (1). Det är något vanligare hos kvinnor (23,7%) än hos män (18,1%).

Om vi vänder ögonen på Sverige ser vi att vi har ungefär samma utveckling här. I Läkartidningen från maj 2014 skriver de att ” Cirka var fjärde person över 45 år i Sverige har artros, och i takt med en stadigt åldrande och alltmer överviktig befolkning förväntas sjukdomen bli vanligare. Trycket på sjukvården kommer att öka” (2).

Så som sjukvården är idag så kan vi se att det kommer att bli mer och mer kostsamt men även att du själv då mest troligen också själv kommer att få ta tag i ditt problem.

Vad är artros?

Artros är en ledsjukdom och statistiken visar att det är vår vanligaste ledsjukdom. Den drabbar ofta knä, höft, axel, fingrar, rygg och stortå.

Vad skall jag göra om jag har drabbats av artros?

I en artikel från Mayo Clinic (3) kan du få råd om vad du skall göra.

Deras artikel från 20220810 går igenom vad du skall göra och inte göra. Jag kommer här kortfattat gå igenom lite punkter samt lägger till lite egna kommentarer lite här och där.

Saker du bör göra varje dag när du har artros

• Håll dina leder i rörelse. Var dagligen igång och stretcha lite lätt och se till att du rör leden genom hela sitt rörelseomfång.
  • Tänk på din hållning. Jag skulle säga att det viktigaste är att du undviker statiska positioner så mycket som möjligt. Det finns inga perfekta positioner (dvs det finns ingen perfekt hållning) utan bara positioner du kan vara i lite längre innan de ger problem. Så se till att du byter position ofta. Det är en nyckel, inte bara vid artros. utan alltid.
  • Känn till dina begränsningar. Försök att balansera aktivitet och vila. Här får vi försöka avgöra vad som är en lagom nivå. Det är inte så lätt, utan här gäller det att prova sig fram.

Andra punkter som är viktiga vid artros är, att tänka på sin livsstil.

• Tänk på din vikt. Det är förmodligen ingen som tycker detta är konstigt. En ökad vikt ökar belastningen på lederna och att minska på belastningen hjälper. Att försöka få till en gradvis minskning av vikten medför oftast mindre smärta.
  • Sluta röka. Inte heller detta borde vara någon nyhet. Rökning orsakar stress på vår bindväv vilket i sin tur kan öka din smärta. Rökare får oftast en sämre cirkulation i de minsta blodkärlen och det medför mindre blod, vilket medför mindre näring till vävnaden. Och det är väll ingen som tror att det skulle vara något bra?

Träning vid artros

Har du drabbats av artros så kan rörelse minska din smärta och stelhet. Du kan också få ett större omfång på dina rörelser, styrkan förbättras i dina muskler och du får också en större uthållighet. När vi tränar skapas det en massa ”måbra kemikalier” i kroppen och hjärnan. Detta gör att du har lättare att hantera smärtan men också att smärtan faktiskt dämpas av kroppen eget apotek.

Vilken träning skall jag då göra när jag har artros?

Om du söker på nätet hittar du säkert artiklar som heter ”De 7-bästa övningar för artros” eller ”De 11-bästa övningar för artros” eller liknande. Men frågan är om det verkligen finns specifika övningar som är bäst eller om det är kontinuitet och variation som är det som ger det bästa resultatet vid artros? Själv satsar jag på det sistnämnda.

Det gäller att välja rätt aktiviteter som kan bygga upp musklerna runt dina leder utan att leden i sig själv blir skadad. Själv brukar jag säga till mina patienter, att ”det inte är raketvetenskap utan det viktigaste är att vi faktiskt rör oss”.

Idag har vi både fysioterapeuter, arbetsterapeuter, legitimerade naprapater och PTs som är duktiga på att lägga upp träningsprogram.

Här är generella råd för träning vid artros.

• Fokusera på försiktig stretching, rör leden genom hela sitt rörelseomfång. Detta gäller också vid styrketräning där du skall se till att du jobbar igenom hela rörelsen även om det kan göra lite ont när du gör det. Det får dock inte göra för ont.
  • För att träna konditionen är det lämpligast att hålla på med power-walking, cykling eller vattenträning. Men det beror ju på. Har du artros i tummen kan du självklart springa. Och det borde vara samma om du har artros i axelleden. Lite sunt förnuft får gälla.
  • Har du artros i knä och höft (vilket är de leder som är vanligast) så har Reumatikerförbundet ”5 övningar vid artros i knä och höft” (4) som de rekommenderar. Dessa rekommenderar jag att du kollar på.

Själv jobbar jag inte med träning. Det beror inte på att jag inte tror att träning är bra. Det är jättebra. Men det är många andra som gör det och jag koncentrerar mig därför på att ge behandling. Skulle du inte bli hjälpt av träning kan en komplimenterande behandling vara till hjälp.

Jag föreslår att du tittar runt på min hemsida för att se vilka behandlingar som jag har som skulle kunna hjälpa dig.

Fredrik Jensen

Legitimerad naprapat

Behöver du min hjälp bokar du själv i min ONLINE-bokning

Vad vill du ha hjälp med? Fyll i och tryck på SKICKA