ALLA BOKNINGAR SKALL AVBOKAS SENAST 24 TIMMAR INNAN FÖR ATT EJ FAKTURERAS FULLT UT fredrik@ryggochidrottskliniken.se

Fenestrering är en medicinsk teknik där små snitt eller punkteringshål görs i en vävnad, oftast med hjälp av en nål. När det gäller senor eller ledband, innebär fenestrering att man skapar flera små mikroskador genom att punktera vävnaden med en nål. Ofta injiceras PRP eller glukos samtidigt som fenestreringen pågår.

Mekanism: Syftet med fenestrering är att skapa en kontrollerad skada i vävnaden, vilket i sin tur utlöser kroppens naturliga läkningsrespons vilket frisläpper tillväxtfaktorer. Den ökade blodtillförseln och inflammationen som följer av den kontrollerade skadan kan stimulera kollagenproduktion och vävnadsreparation.

Åkommor som kan behandlas med fenestrering av senor eller ledband:

1. Tendinopati: Detta är ett tillstånd där en sena blir inflammerad, ofta på grund av överanvändning eller åldrande. Tendinopatier som t.ex. tennisarmbåge, golfarmbåge, patellar tendinopati, plantar fasciit eller Achilles tendinopati kan potentiellt behandlas med fenestrering.
  2. Kroniska ligamentskador: Vissa ligamentskador, särskilt de som inte läker väl på egen hand, kan gynnas av fenestrering för att stimulera läkningsprocessen.

Fördelar med fenestrering:

1. Minimallt invasiv: Fenestrering är en mindre invasiv procedur jämfört med kirurgi och kan utföras under lokalbedövning.
  2. Stimulerar naturlig läkning: Genom att utnyttja kroppens egen läkningsmekanism kan fenestrering ge en hållbar lösning på vissa muskuloskeletala problem.

Nackdelar och risker med fenestrering:

1. Inte alltid effektivt: Fenestrering kanske inte alltid ger önskat resultat, och vissa patienter kan behöva ytterligare behandlingar eller andra terapiformer.
  2. Smärta och svullnad: Efter proceduren kan det uppstå tillfällig smärta eller svullnad i det behandlade området.
  3. Infektionsrisk: Som med alla ingrepp där huden bryts finns det en risk för infektion.

Om man överväger fenestrering för en muskuloskeletala åkomma är det viktigt att konsultera oss först för att diskutera potentialen, riskerna och fördelarna med proceduren för det specifika tillståndet som du har.

Du bokar en konsultation genom att trycka här.

Här är några vetenskapliga studier som har tittat på den positiva effekten av fenestrering för behandling av tendinopatier:

Vad vill du ha hjälp med och vilken behandling? Fyll i och tryck på SKICKA